Életmód index 13 és fél éveseknek/ről – Ésik Luca

Étkezés:

A testünk ebben az időszakban fejlődik a legtöbbet, ezért fontos, hogy megfelelően táplálkozzunk. A naponta ötszöri étkezésből elengedhetetlen a fehérje, a szénhidrát és a zöldségek – ez utóbbiak a bennük rejlő vitaminok miatt.

A szénhidrát a test alapvető energiaforrása, ezért szerintem a legjobb reggel fogyasztani, hogy kellő energiával indíthasd a napot. A fehérjék pedig az izomzat felépítésében játszanak nagy szerepet. Persze mértékkel fogyassz mindenből, mert a legfontosabb a változatosság. Lesznek olyan napok, amikor olyat kell enned, amit nagyon nem szeretnél, de az olyan fajta tápanyagokra is szükségünk van, amit például csak a spenót nyújthat. Bármilyen szomorú is :az édességek üres kalóriának számítanak, mert nincs tápértékük. Bár mértékkel a csokoládé hasznos  is lehet.

 

Szociális fejlődés:

13-14 évesen a gyerekek elkezdik átgondolni a jövőt és a legtöbben szorongunk a gondolattól, hogy felnövünk. Ilyenkor a szülők is tapasztalhatják, hogy eltávolodunk egy kicsit és jobban érdekel minket az internet és a barátok, mint például a szoba rendberakása vagy a zuhanyzás. A durva hangulatváltozások következménye lehet, hogy a hobbid is unalmassá válik számodra, mert már  nem is érdekel annyira a téma. Hétvégéken én is szoktam tapasztalni, hogy órákat töltök a szobámban, és még jól is esik az egyedüllét.

A kedves szülőknek üzenem, hogy ennek az időszaknak is megvannak a gyenge pontjai. Ránk  törhetnek szeretetrohamok és ilyenkor szükségünk lesz rátok.

 

Mozgás:

Ebben az időszakban a mozgás majdnem olyan fontos, mint az evés. A fejlődésben lévő testnek izmokat kell építeni, mert a gyors növekedés következménye lehet a gerincferdülés  és a lúdtalp. Utóbbiak elkerülése érdekében nagyon ajánlott a jóga és a gyógytorna. Nekem a lúdtalpamon főleg a homokban mozgás segít, de emellett folytatnom kell a gyógytornát is. A sport nem csak az egészségügyi problémák elkerülésében segít, hanem javítja a közérzeted és a hangulatod, megtanít az alázatra, az elfogadásra és a küzdésre. Sokan vannak,  akik gyerekkoruktól versenysportoltak és ebben az életkorban döntenek úgy, hogy ez már nem éri meg. Az ő számukra is nagyon fontos, hogy a mozgás része maradjon a mindennapoknak.

Vélemény, hozzászólás?